W ostatnim czasie jest bardzo głośno o tym, że na stadionie Piasta pojawia się coraz mniej kibiców. Czy jest to zasadne? Zobaczmy jak wyglądało to w przeszłości. Postaram się przybliżyć statystyki frekwencji od czasu budowy nowego stadionu.
Od dawna mówi się o słabej frekwencji kibiców Piasta na meczach domowych. Dodatkowo szale goryczy przelała porażka z Pogonią, którą z trybun oglądało 3233 osób (z czego przyjezdnych było około 600). Na portalach w komentarzach pojawiało się dużo nie przychylnych komentarzy. Można było zauważyć w internecie naśmiewanie się kibiców drużyn przeciwnych oraz narzekanie kibiców gospodarzy.
Średnia frekwencja w sezonach:
2021/2022 jesień – 3479 ( ze względu na Coivd-19 dostępne 30% miejsc na stadionie)
2020/2021 – 2702 (u siebie odbyły się tylko 4 kolejki z udziałem publiczności, ograniczenie na 30% miejsc)
2019/2020 – 3717 ( Rozgrywki były wstrzymane przez COVID-19 następnie stadiony były zamknięte dla kibiców, w ostatnich kolejkach 25%miejsc dostępnych)
2018/2019 – 4979 (sezon mistrzowski)
2017/2018 – 4417
2016/2017 – 5063
2015/2016 – 6179* – najwyższa średnia frekwencja, Piast po rundzie jesiennej był liderem ekstraklasy. Do ostatniej kolejki bił się o mistrzostwo.
2014/2015 – 4592
2013/2014 – 5285
2012/2013 – 5839* – trzecia najwyższa frekwencja, po awansie do ekstraklasy
2011/2012 – 5913* – Druga najwyższa frekwencja, nowy stadion(1 liga) + szansa na powrót do ekstraklasy


Reasumując, frekwencja z meczu z Pogonią jest faktycznie mniejsza niż średnie frekwencje w sezonie. No ale czy na pewno jest tak tragicznie? Nie wiemy ile jest dokładnie udostępnionych miejsc na stadionie. Przy aktualnym limicie 30%, możemy to wyliczyć jedynie przypuszczalnie 30% * 9913 = 2974. (Zaszczepieni nie wliczają się w limit) Załóżmy więc, że ilość dostępnych miejsc wynosi 4956 (50%). – z tego sektor gości przy aktualnych obostrzeniach około 500 miejsc. Zostaje tak naprawdę w sprzedaży około 4400 wejściówek. Zwróćmy uwagę, że kibice są wybredni, stąd miejsca na sektorach I,N,O,S,T są mniej chętnie wykupowane. Odpadają więc kolejne miejsca.
Nie chcę za bardzo tłumaczyć zachowania innych, bo sam jestem na każdym meczu. Ale jednak spora ilość ludzi mając do wyboru siedzenie na trybunach przy temperaturze zero stopni, zdecydowanie woli wybrać oglądanie meczu przed telewizorem na kanapie. Przypominam, mecz był transmitowany w TV Publicznej (TVP Sport).
Poniżej dla porównania przytoczę wyniki frekwencji dla kolejek w podobnym terminie w ostatnich latach.
Frekwencja Luty skala przeciwnika 1-3(1-slaby rywal, 3-przyciagający rywal)
2021/2022
Piast Gliwice 0-2 Pogoń Szczecin
5 lutego, 17:30
Frekwencja: 3233
przeciwnik : 2
2020/2021
Piast Gliwice 2-0 Śląsk Wrocław
6 lutego, 15:00
bez udziału publiczności
2019/2020
Piast Gliwice 2-0 Zagłębie Lubin
9 lutego, 15:00
Frekwencja: 4112
przeciwnik : 1
2018/2019
Piast Gliwice 4-0 Lech Poznań
15 lutego, 20:30 (4608)
Frekwencja: 4608
przeciwnik : 3
2017/2018
Piast Gliwice 0-2 Jagiellonia Białystok
12 lutego, 18:00
Frekwencja: 3174
przeciwnik : 2
2016/2017
Piast Gliwice 0-3 Lech Poznań
18 lutego, 20:30
Frekwencja: 3875
przeciwnik : 3
2015/2016 – lider ekstraklasy
Piast Gliwice 0-0 Pogoń Szczecin
19 lutego, 20:30
Frekwencja: 5164
przeciwnik : 1
2014/2015
Piast Gliwice 3-1 GKS Bełchatów
23 lutego, 18:00
Frekwencja: 2909
przeciwnik : 1
2013/2014
Piast Gliwice 0-1 Wisła Kraków
17 lutego, 18:00
Frekwencja: 6228
przeciwnik : 3
2012/2013
Piast Gliwice 1-1 Zagłębie
2 marca, 15:45
Frekwencja: 4388
przeciwnik : 1
Jak widać, nawet gdy trybuny były całkowicie otwarte, mieliśmy nieraz mniejszą frekwencje. Na przykład w meczu z Jagiellonią Białystok lub w meczu z GKSem Bełchatów. Średnia frekwencja w meczach w tym okresie wyniosła 4188. zaznaczmy jednak, że w większości meczów branych pod uwagę, otwarty był cały stadion.
Źródło danych 90minut.pl


Jako kibic zastanowiłem się co klub może zrobić aby przyciągnąć większa liczbę kibiców na stadion. Postaram wypisać się kilka rad.
- Współpraca ze szkołami w Gliwicach. Przed laty, Jarek Kaszowski organizował taką akcje, że pojawiał się w szkołach w Gliwicach i przy okazji nauczyciele mogli zorganizować wyjście uczniów na mecz kupując bilet w cenie 5zł. Wydaje się dobrym pomysłem.
- Dla osób będący pierwszy raz na stadionie bilet w cenie 10zł – Pewnie większość kibiców, która ma być, już była. No ale zawsze się jacyś znajdą. Wszyscy wiemy jak dobra jest otoczka meczowa. Jest duża szansa, że gdy taka osoba pojawi się raz na meczu, poczuje klimat i na następny też chętnie przyjdzie.
- Reklama w miastach poza Gliwicami – przykładowo banery reklamowe w mniejszych miejscowościach w okolicy Gliwic. Wizyty piłkarzy w szkółkach piłkarskich/szkołach/przedszkolach poza Gliwicami. Oczywiście, nie ma co robić takich reklam w Zabrzu bądź Chorzowie. No ale już na przykład: Pilchowice, Tarnowskie Góry, Strzelce opolskie, Kędzierzyn koźle itp.
- Akcje promocyjne dla ludzi spoza Gliwic – przykładowo na dany mecz tańsze bilety mają mieszkańcy powiatu Raciborskiego a na następny Mikołowskiego. Może to przyciągnie kolejnych kibiców na stadion.
- Rozdawanie biletów pamiątkowych – na pewno znajdą się kibice, którzy lubią kolekcjonować bilety. Karnetowcy nie mają takich możliwości. Można by rozdawać bilety pamiątkowe takie jak na przykład podczas meczu z Lechią Gdańsk o Superpuchar Polski. Może rozdawanie ulotek podczas meczu ze składami drużyn plus ciekawostkami o drużynie przeciwnej, spotkaniach bezpośrednich.
Nie wiem ile z tego się sprawdzi. Może chociaż warto spróbować?
Jednocześnie zapraszamy wszystkich sympatyków Piasta Gliwice do pojechania na wyjazd przeciwko drużynie Śląska Wrocław. Więcej szczegółów obok.

Podsumowując nie jest tak źle, jak wszyscy to opisują. W meczu pucharowym przeciwko Górnikowi Zabrze frekwencja wyniosła 4180 kibiców (został sprzedany komplet dostępnych biletów). Mam jedynie apel do kibiców. Pamiętajmy, że drużyna potrzebuje wsparcia nie tylko w meczach przeciwko Górnikowi Zabrze, Legii Warszawa czy Wiśle Kraków. Zamiast narzekać, że na stadionie jest mało kibiców, przyjdź na mecz i zabierz z sobą przynajmniej jednego znajomego.
Autor: PiknikFan